דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מלכודת הדבש של התושבות האמריקאית 

מאת    [ 11/12/2011 ]

מילים במאמר: 423   [ נצפה 2197 פעמים ]

ישראלים רבים מעתיקים את מקום מושבם לארה"ב ולאחר שהות ארוכת טווח שם, שבים להתגורר בישראל. כידוע, יחיד שהופך לתושב ישראל לאחר שהיה תושב חוץ (על פי פקודת מס הכנסה) משך 6 שנים או יותר, זכאי להטבות מס נדיבות כ- "תושב חוזר" ואם היה תושב חוץ משך 10 שנים או יותר, הוא זכאי להטבות נדיבות אף יותר כ- "תושב חוזר ותיק" (שניהם להלן: "יחיד מוטב").

אלא שהעתקת מקום המגורים לישראל לאחר שהיחיד שהה בארה"ב תקופה ארוכה, אינה מוציאה את היחיד בהכרח מרשת המס האמריקאית. כך, מי שהינו אזרח ארה"ב, נחשב עדיין כ- US Person, וככזה, הוא חייב במס על בסיס כלל עולמי על אף שהעתיק את מרכז חייו לישראל. הוא הדין גם לגבי יחיד ששהה תקופה מספקת בארה"ב וקיבל שם מעמד קבע (בעל "גרין קארד"). בעוד שככלל, ממילא היחיד המוטב חייב במס בישראל על הכנסות שהופקו בתחומה, הרי שכל עוד הוא נותר US Person, הפטור שמעניקה לו ישראל על הכנסות שהופקו מחוץ לישראל מתאיין במידה רבה, בשל חיובן במס בארה"ב (נזכיר כי יחיד מוטב "ציוני" יכול לבחור ולהתחייב במס בישראל על הכנסות פירותיות שהופקו מחוץ לישראל ומחוץ לארה"ב ובכך להעשיר את קופת מדינת ישראל חלף קופת האוצר האמריקאי). זאת ועוד, ככל שהיחיד נותר US Person, הוא כפוף למס העיזבון (ומס המתנות) האמריקאי על כלל נכסיו; וטרם דיברנו על חובות הדיווח הכבדות מנשוא החלות על US Person. אם כך, ניתוק הזיקה לארה"ב (החזרת ה- "גרין קארד" או ויתור על אזרחות) עשוי להפחית במידה ניכרת את נטל המס הכולל החל על היחיד המוטב.

ואולם, בדומה לסעיף 100א לפקודת מס הכנסה, החל מחודש יוני 2008 גם ארצות הברית מנהיגה "מס יציאה". בהתאם לסעיף 877A לקוד האמריקאי, רואים את היחיד כאילו מכר את כלל נכסיו על פי שווי השוק שלהם, יום לפני שהפך למי שאינו עוד US Person. מס היציאה חל על אזרח ארה"ב וכן על מי שהחזיק בגרין קארד לפחות למשך 8 שנים קלנדריות או חלק מהן. להבדיל ממשטר מס היציאה הישראלי, בארה"ב חל פטור עד לרווח הון רעיוני בגובה 636,000 דולר (בשנת 2011). היחיד יכול לבחור לשלם את המס בתוספת ריבית במועד מימוש הנכסים בפועל, בתנאי שהפקיד ערבות להבטחת התשלום (להבדיל ממס היציאה הישראלי, מנגנון דחיית תשלום המס אינו משנה את חישוב המס).

יוצא איפוא שעת עזיבתו את ארה"ב, נדרש היחיד המוטב לבחור באפשרות שהיא בבחינת הרע במיעוטו: לנתק את תושבותואזרחותו האמריקאית ולשלם מס יציאה, או להישאר ברשת המס והדיווח האמריקאית ולאיין במידה רבה את הטבות המס להן הוא זכאי בישראל. נציין שרשויות המס האמריקאיות עלולות לטעון לגבי בעל גרין קארד שהעתיק את מרכז חייו לישראל, שבעשותו כן, הוא "זנח" למעשה את הגרין קארד שברשותו ולפיכך חייב במס יציאה.

 

נכתב ע"י עו"ד ורו"ח גדי אלימי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב